05 أغسطس 2008

أهى كلية والسلام

انا لسة فاكرة اليوم دة كأنة امبارح
نجحت فى الثانوية العامة بنسبة70%(ما حدش يبصلهم باحتقار دي كل الكليات يوميها كانت فاتحة دراعاتها وبتقول أهلاً ومرحباً)
لكن أنا بقي كنت مصممة وعاملة مظاهرة وعمالة أهتف....ياعلوم يابلاش....كليّة تانية ماتنفعناش....
وهنا تدخل الوالد ولأول مرة في اختياراتي وأصر على كلّية تربية نوعية وياسلام قسم إعلاااااااااام
يوميها مانمتش...مين؟..أنا؟...كلية إعلام؟...ويقولولى صحافة..تليفزيون...لأ..لأ........أنا لا أنفع مذيعة ولاصحفية وكل شوية اتنطط
من حادثة لتحقيق لخبر وأدور على خبطة صحفية تنطرنى لفوق ...لأ..لأ..لأ..أنا مش عايزةأبقى مشهورة والناس تشاور علية فى كل حتة
(ماحدش يضغط علية ياناس)
ولكن فى النهاية بعد أن أقنعنى والدى بالفرق بين كليّة الإعلام والتربية النوعية وهوة من الآخر....حتبقى مدرسة....
(قالها بافتخار مش عارفة سببة إية لحد دلوقت )
يمكن لإن معظم أفراد العائلة يعملون بهيئة التدريس في مختلف أرجاء مصر المحروسة ..من بلدنا فى الصعيد..حتى القاهرة العامرة..
وكذلك فى الأسكندرية........(أصل عيليتنا كبيرة قوى..وإذاجمعنا المدرسين اللى فيها حنعمل وزارة لوحدنا)
المهم...في النهاية ......استسلمت..والآن بعدمرور السنوات مازلت أسأل ..........
مبسوط يابابا.......أدينى بقيت مدرسة..............والله...يعطينى العافية

ليست هناك تعليقات: