31 يناير 2009

أنا ... وبناتى ... والإمتحانات


مع بداية موسم الإمتحانات نبدأ فى البيت معسكر مغلق
ونحدد جدول للمذاكرة والمراجعة وحل الإمتحانات
وكلة بيكون بالساعة ، والدقيقة
مع تحديد وقت للأكل ، و وقت للراحة ، وميعاد محدد للنوم
ومع نهاية كل مادة أتشاهد وأعد الأيام عشان يخلصوا الإمتحانات
وأرتـــــــــــااااااااح
ولما ييجى يوم الإمتحان أروح أوصلهم ولحد ما همة طالعين اللجنة أكون عاملة زى الإسطوانة المشروخة أكرر عليهم التنبيهات المعتادة يومياً ( لما زهقوا منى )
لكن فى نفس الوقت ولا كأنهم سامعين وعاملين ودن من طين والتانية من عجين
اللى يغيظ بقى اللى بيعملوة فيّة لما أروح أجيبهم بعد الإمتحان
أبقى نفسى أطمئن عليهم ويدور بيننا حوار كالتالى :
أنا : ها ... عملتى إية فى الإمتحان ؟
البنت : الحمد لله
أنا : طيب يا بنتى ما هوة الحمد لله على كل شئ بس عملتى إية يعنى ؟
البنت : ما قلتلك يا ماما الحمد لله
أنا ( بعد ما أمسك أعصابى بالعافية ) : طيب جالك إية فى إمتحان العربى ؟
البنت : جة سؤال تعبير وسؤال تانى قراءة وسؤال نصوص وفى الآخر كدة سؤال نحو
أنا : يا فرحتى ... فهمت إية أنا بقى ؟ طيب جالك من درس إية ؟
البنت : مش فاكرة .. خلاص يا ماما بقى
يعنى باختصار كدة عايزانى أقفل على الموضوع
ويتكرر نفس السيناريو كل يوم
أنا : جالك إية فى إمتحان العلوم ؟
البنت : جة سؤال أكمل ، و ضع صح وغلط ، و أذكر المصطلح العلمى ، و إختار من بين الأقواس
أنا : طيب فى الدراسات ؟
البنت : سؤال أكمل ، و بم تفسر ، و ماذا يحدث لو ، و خريطة
وهكذا لا أصل معهم لأى نتيجة ولا أطلع بحاجة أفدر أتوقع بيها النتيجة هيكون شكلها إية
ولا يبقى أمامى إلا إنتظار النتيجة اللى هية مش على بالهم خااااالص
وفى النهاية بعد ظهور النتيجة بتكون زى ماهمة قالوا بالظبط
النتيجة هى :ـ الحــــــــمـــــــــد لـــــــلـــــــه
والــــــلــــــهــــــــــــم ... لا إعــتـــــراااااض

هناك 20 تعليقًا:

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

هييييه
أول تعليق
والله ياأختى انت بتحكى قصتى مع بنتى بالظبط دى حتى لما خلصت حسيت انى أنا ال أخدت الأجازة مش هي
ربنا يعينك عليهم

دردشة على الماشى يقول...

إية يا بنتى دة
دة أنا ما لحقتش
منورانى دايماً بأول تعليق
متهيألى إن الجيل الجديد كلة كدة
وهوة إحنا شدينا شعرنا من شوية
على العموم الحمد لله ما نقدرش نقول غير كدة
تحياتى
سلام

ملكة في بيتي يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هههههههههههههههههههههههه

هي الامهات كده ما يعجبهاش العجب

انا بئى كنت على عكس بنتك تمام

كنت ارجع من الامتحان

احكي بالتفصيل الممل وكتير بتبئى الاخبار غير سارة

وكانت والدتي بتقولي نفسي مرة لما اسالك تقولي الحمد لله وتدخلي تنامي

اختي بئى كانت زي بنتك وكانت برده ماما بتتغاظ منها ههههههههه

كانت لسان حالها بيقول نفسي احطكم على بعض وقسمكم بالنص علشان ارتاح

ربنا يعينك ويوفقهم ويقر عينك بيهم

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

إحنا زمان كنا كده
والجيل الحالى مع الزمان والتمدنو التكنولوجيا المفرطه مع غياب الوعى الأسرى بسبب المعيشه وقلت الخبرة والأهتمام فقط بحياتهم و الوصول لأفضل شئ ليهم
لكن مع ما شفته و عيشته من عمر مع إنه صغير لكن كل إللى فات كويس
لكن فين المأخاه
لما الولد (ولد أو بنت ) لما بيحس بحاجه أو عايز يعرف حاجه بيروح لصاحبه وهما الأثنين معدومين الخبره لكن بيقولوا لبعض إللى عايزين يسمعوه..... إلخ

نرجع لموضوعنا الحمد لله إن الأمتحانات خلصت يدوب تلحقى تأخذى هدنه إسبوعين لترجعى تكملى المشوار
خذى نفس عميق
خرجيه تانى
نفس أكبر
إكتمى طلعيه مره واحده
يالا قولى
الحمد لله

وعجبى.....! يقول...

ماما:عملت أيه؟
أنا:الحمد الله.
ماما:أيوه الحمد الله على كل حال.قصدى يعنى حليت كويس
أنا:ربنا يسهل أناعملت اللى عليا والباقى على ربنا أدعيلى ياست الكل
يوم النتيجه:الناجح يرفع أيده وبنرفع أيدينا دايما مع الناجحين بدعاكم لينا وتعبكم معانا ربنا معاكم ومبرك مقدما والحمد الله

Asmaa Fathi يقول...

هههههههههههههههههههههده الطبيعي هما بيحاولو ينسوا اللي فات علشان يركزو فى اللي جاي

وبعدين انتو بترفعو حالة التاهب القصوى ولا اللى داخلين علي حرب انتو كده بتقلقوهم اكتر وبتلوهم خايفين ليغلطو او ميجبوش النتيجة اللى انتو عايزينها وبالتالى مبيركزوش زبتبقى النتيجة زي مانتو عارفين
انا عملت قبل كده تحقيق فى الموضوع ده واتكلمت مع دكاترة علم نفس واصول تربيه
وفعلا كل اللى قالوه هو اللي بيحصل بالظبط
تحياتي

دردشة على الماشى يقول...

ملكة فى بيتى
منورانى
تعرفى أنا كمان كنت باحكى بالتفصيل كل اللى حصل ويمكن دة اللى بيغيظنى من البنات إنهم مش طالعينلى
ربنا معاهم كلهم
تحياتى
سلام

دردشة على الماشى يقول...

أعشق فى الليل ضوء القمر
نفس عمييييق
زفيييير
الحمدلله
والله الإسبوعين دول قليلين
بعد ما طوروا التعليم والمناهج إتغيرت بقى كل ترم يعتبر سنة كاملة
شكراً على النصيحة
سعيدة بتعليقك
تحياتى
سلام

دردشة على الماشى يقول...

....و عجبى
إبن عمى العزيز كل سنة وانت طيب
إنشاء الله تقضى أجازة سعيدة
هوة إنت برضة من العينة دى ؟
دة الجيل كلة كدة بقى
على العموم إحنا مستنيين النتيجة
ويا رب تكون نتيجة كويسة عشان ما تجيش فى وش اللى بالى بالك
سلام

دردشة على الماشى يقول...

gana magde
والله إحنا بنعمل طوارئ عشان حاسين إنهم مش مزاكرين كويس
همة لو من الأول حسسونا إنهم مهتمين ومزاكرين و واخدينها جد ما كناش إتكلمنا خالص
وعلى العموم ما تخافيش عليهم همة برضة مع دة كلة بيعملوا اللى همة عاوزينة ولا كأنهم سامعينا
سعيدة بوجودك وتعليقك المتميز
تحياتى
سلام

يا مراكبي يقول...

إنتي لازم تفهميها قبل ما تطير

التعليق على الإمتحانات من قبل الطلاب بيكون على مراحل كالتالي

1- غطوني وصوتوا
2- ربنا يستر
3- كده رضا
4- الحمد لله
5- مية مية

ولو عايزاها بصورة رقمية فهي كالتالي

من صفر ل 40%
من 40% ل 50%
من 50% ل 75%
من 75% ل 90%
من 90% ل 100%

وأي خدمة

وألف مبروك

الحرامي يقول...

معاهم حق والله
هو في حاجه كانت بتخنق الواحد اكتر من ان حد يراجع معاه
ويقعد يعقده
واسئله من امثال
ها سرقت ايه النهارده
والاتوبيس كان ايه اخباره
ما تأخذنيش اصلي
حرامي مدونات

Asmaa Fathi يقول...

هههههههههههههههه
مدام هما فى الاخر بيعملو اللى هما عايزين
طب متسيبيهم يعملوه وتريحى دماغك من الاول
ياسلام عليكم امهات
عندى ماما كده والله
بس على مين
داحنا اجيال اخر زمن ولا يهمنا
هههههههههههه
تحياتى

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

مقلتيش
النتيجه عملوا فيها إيه

سلسبيل يقول...

هههههههههههههههههههه
فكرتيني باللي ماما كانت بتعمله معايا بالظببببط
بس انا برضه ولااا كنت بنطق
وبكل ثقه وانا علي باب اللجنه اول ماخرج
ورقه الاسئله كانت بتتقطع 54765876 حته
عشان ماما لما كانت تزهق مني كانت تدور ف الشنطه علي الورقه تلاقي فتافيييت...فاكره انها مره ف ثانويه عامه مسكت الورق المتقطع لما غلبت وكانت عايزة تلزقه تاني هههههههههههه
بس قولي لبناتك براافو..سلسبيل بتحييكو وبتقول لكو استمرواا..وهعمل معاهم جمعيه لا للمراجعه بعد الامتحان
تحية ليكي وللمدونه الجميلة :)

دردشة على الماشى يقول...

أخى المراكبى
شكراً للإيضاح
طول عمرنا بنتعلم منك
على العموم ربنا يبارك فيك
ومبروك ليك أنت كمان نجاح الولاد
سعيدة بتعليقك
سلام

دردشة على الماشى يقول...

الحرامى
أهلاً بيك فى مدونتى لأول مرة
الصراحة دى أول مرة أستضيف حرامى وأرحب بيةههههههههههه
الأسئلة دى بنسألها للولاد عشان نطمئن
لكن همة ما بيريحوناش
على العموم شرفتنى
وأنا عارفة إنك مش هتعرف تطلع بحاجة عشان اللى مكتوب مش أد كدة وما يغريش بالسرقة
تحياتى
سلام

دردشة على الماشى يقول...

gana magde
أهلاً بيك مرة تانية
وتحياتى للوالدة عشان أنا حاسة بيها من اللى بيتعمل فيّة
سلام

دردشة على الماشى يقول...

أعشق فى الليل ضوء القمر
منورنى تانى يا أهلاً بيك دايماً
الحمد لله البنات نجحوا وجابوا درجات كويسة
مش أنا قلت إن النتيجة الحمدلله
تحياتى
سلام

دردشة على الماشى يقول...

سلسبيل
أهلاً بيك وسعيدة بزيارتك الأولى لمدونتى
قلبى مع الوالدة ومع كل أم أولادها بيعملوا فيها كدة
إنتوا لازم تعرفوا إننا بنسأل عشان نطمئن عليكوالإننا بنبقى كأننا بنمتحن معاكوا
وكمان فى السن الصغيرة اللى فى سن بناتى ( المرحلة الإبتدائية )أنا باذاكر معاهم وعارفة مستوى كل واحدة فبمجرد ما هتقول الأسئلة هاعرف جاوبت كويس ولا لأ
عرفتى بقى بنسأل لية؟
تحياتى ليك وإنشاء اللة هاكون عندك فى مدونتك فى أقرب فرصة
سلام