13 ديسمبر 2008

أول تاج ...وأحلى تاج ..تاج العيد

قاعدة كدة فى حالى لا بية ولا علية
بعد ما رجعت من أجازة العيد
ألاقى أختى العزيزة ( صدى الصمت ) مدبسانى فى تاج !!!!!
هية دى العيدية اللى باعتاهالى ؟؟؟
على العموم عيدية مقبولة ونبدأ الإجابة .......
ماذا يمثل لك العيد ؟وما أكثر شئ يبهجك فى مظاهر العيد ؟
أجازة ، وزيارات ، وسفر لبلدنا ، ورؤية الأهل
*ــــــــــــ*ــــــــــــــ*ـــــــــــــ*
أوصف لنا طقوسك فى العيد من ليلة العيد لآخر يوم ؟
ياااااااااة دى كتيييير أوى إنتو قاعدييين ؟؟
*ـــــــــــــ*ــــــــــــــ*ــــــــــــــ*
احكى لنا أطرف موقف حصلك فى العيد ؟
أخدت أختى الصغيرة معايا أفسحها شوية وكانت لسة بتتشال
وأنا شايلاها الجزمة وقعت منها
(والسهتانة فضلت ساكتة وما قالتش حاجة )
ولما تعبت وحبيت أخليها تمشى طبعا ً ما كانش ممكن تمشى حافية
وفضلت شايلاها على قلبى طول الفسحة وكانت فسحة لا تنسى
*ـــــــــــــــ*ــــــــــــ*ــــــــــــــ*
بتحرص على تهنئة الأهل والأقارب والأصدقاء ولا مش بتهتم ؟
طبعاً باكلمهم وهمة برضة بيكلمونى
*ـــــــــــــ*ـــــــــــــــ*ـــــــــــــ*
مين أول حد تزورة أو تكلمة عشان تهنية بالعيد ؟
الوالد طبعاً ربنا يخلية لينا وبعدين خالاتى عشان بيفكرونى بالمرحومة والدتى باحس وانا بأكلمهم إنى بأعيد عليها
*ـــــــــــ*ـــــــــــــ*ـــــــــــــــ*
إية الفرق بين العيد الحالى والعيد أيام الطفولة ؟
العيد الحالى أنا باحس إنة مالوش طعم أما زمان كنا بنستنى العيدية والبمب والخروج والملاهى
*ـــــــــــــــ*ــــــــــــــــ*ــــــــــــــ*
كلمنا عن ذكرياتك فى العيد ؟
نشترى لبس العيد ونسهر لحد الفجر ونتفرج على صلاة العيد فى التليفزيون
ونشوف دبح الخروف وبعدين ننزل نلعب مع بنات الجيران ونصرف العيدية كلها وبعدين نرجع ننام مقتولين
*ـــــــــــــ*ـــــــــــــــ*ــــــــــــــــ*
تفتكر الحياة من غير عيد هتفرق كتييير ؟
طبعاً هتفرق أمال نأخد أجازة إمتى بقى لو ما فيش عيد .؟!!!!
*ـــــــــــــــ*ـــــــــــــ*ـــــــــــــــــ*
إية أجمل رسالة تهنئة بالعيد وصلتك ؟ومن مين ؟
بأجمل حروف
وبصوت ملهوف
وأنا مكسوف
والنبى والنبى حتة لحمة من الخروف
وصلتنى من أختى العزيزة ( صدى الصمت )
*ــــــــــــــ*ـــــــــــــــــ*ــــــــــــــــ*
لسة بتاخد عيدية ؟من مين ؟ وبتديها لمين ؟
للأسف لأ لكن الوالد ربنا يخلية لينا بيدينا عيدية مقنعة
يعنى فى العيد الصغير يجيب لنا الكحك والبسكوت
وفى العيد الكبير يفتكرنا باللحمة
أما بقى بندى عيدية لأولاد أخواتى وأولاد أخوات جوزى
وما أقولكوش بقى اللهم لاحسد العدد فى اللمون
*ــــــــــــــــ*ــــــــــــــــ*ـــــــــــــ*
إية رأيك فى التاج ؟
جميل جداً وخلانى أفتكر حاجات كتيييييير
*ـــــــــــــــ*ــــــــــــــــ*ــــــــــــــ*
تحب تمررة لمين ؟ أذكر 10على الأقل ؟
بما إنى وصلنى التاج متأخر أو أنا اللى وصلتله متأخر
بعد عودتى من البلد فأنا بأهدية لأخى المراكبى
وبعد كدة اللى عايز ياخدة يتفضل هدية منى لية
سلااااااااااام
وكل عيد وانتوا طيبين

هناك 17 تعليقًا:

نفرتارى يقول...

كل عام وانت بخير .. وعلى فكرة انا سعيدة جدا انى اكون اول تعليق عندك
فانتم اسرة جميلة صدى الصمت - مراكبى
فاتمنى لكم المزيد.

كوكب تانى
نفرتارى

marmar يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههه عجبتني اوي ردك وانت بتفسحي اختك رورو هههههههههههههههههههههههههه ربنا يلخهالك ويخلهالي يارب وما يحرمني منها

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

أهلاً أهلاً
عاجبك الفضايح دى ؟
الناس إفتكرت إن أنا ال جذمتى ضاعت وأنتى شيلتينى على قلبك لحد البيت ،
وكمان كل الناس عرفت إنى كنت متسولة فى العيد وبأتحايل عليكى عشان تغدينى عندك
أعمل فيكى ايه أنا دلوقتى ؟
اية كمية حبوب الصراحة ال انتى أخدتيها قبل ماتجاوبى على الأسئلة دى؟
كل دة عشان دبستك فى التاج وماكنتيش عاوزاة ؟
ماشى مش هابعتلك حاجة تانى
سلام مؤقت

دردشة على الماشى يقول...

نفرتارى
أنا سعيدة بزيارتك لمدونتى
وأتمنى أن تكونى من ضيوفى الدائمين
أنا على فكرة ناوية أعيش على كوكبك
دة بعد إذنك يعنى
كل سنة وانت طيبة
سلام

دردشة على الماشى يقول...

marmar
الصراحة إنتى فهمتينى غلط
صاحبة الحادثة دى أختى الصغيرة التانية
أصل إحنا مخبيين أخت تالتة هية على فكرة أصغر منك (وبرضة بحرف ال(ر) )
على فكرة أنا مستنية ردك على التاج دة أنا ما ذكرتش إسمك عشان عارفة إن أختى صدى الصمت بعتتة ليكى يا ترى حتردى علية؟؟

دردشة على الماشى يقول...

صدى الصمت
لية كدة بس داخلة فية شمال كدة لية
ما أنا وضحت أهو إنة مش إنتى
كمان بزمتك يعنى بقى الفرق اللى بينا يخلينى أشيلك على قلبى ؟؟!!!
وبعدين بصراحة الرسالة عجبتنى جداً جداً
وهية أول حاجة جت فى بالى
عديها بقى
عيد وكل سنة وانت طيبة
سلام

marmar يقول...

اووووووووووه شكلي طينت الدنيا و رورو دخلت شمال بسببي اووووووووه
ولله العظيم انا مكنتش اعرف ان في اخت تالته ليكم ولله حتى اسألي رورو عمرها ما قاتللتي وبعدين ايه حكايتكم مع حرف الراء اليومين دول هههههههههههه خساره احمد كان مفروض يتسمى رامي او رشدي او حتى ريكو بس فلت من حرف الراء اسمها ايه اخر العنقود وانتي وصدى ؟؟ ابعتيلي عل بلوج انا عامله مراقبه تعليقات يعني مش هنشره اكيييييد بس فضول اعرف الاسماء التلاته اللي بالراء هههههههههههه عشان انا كمان ر " ريم"
بصي يا قمرايه اكييييييييييد هرد عل تاج بتاع مواطن مصري الي بعته ل صدى الصمت اكيييييييييد دول اعز اتنين على قلبي ولله .. بس انا عشان منزلة بوست جديد لعيد ميلاد مواطن مصري
فهستنى شويه كده عشان البوست ياخد وقته وبعدين على الاسبوع الجديد هتسمعي الفضايح ههههههههههههههه
قصدي الاجابات
وبجد ولله العظيم انا مضايقه اني حسيت رورو زعلت مني او منك بس زعلت اني افتكرت غلط بس بجد مكنتش اعرف ان فيه اخر العنقود هيا بتدرس ايه؟
سلميلي عليها وعلى رورو وقوليلها متزعلش مني بجد
دي اختي قبل الكبيره
وانتي اختي الكبيره
كل سنة وانتي طيبه يا مس سكره انتي ولله ..

دردشة على الماشى يقول...

marmar
ياستى انتى عاملاة فيلم لية
دة أنا وأختى بنهزر مع بعض
وبعدين حكاية حرف ال(ر)دى جت صدفة
كدة أنا وصدى الصمت ما كانتش مترتبة لكن آخر العنقود بقى هية اللى كانت مقصودة وإحنا اللى سميناها
وأنا هابقى أدخل عندك وأقولك اسمها بس لما آخد رأيها وأشوفها توافق ولا لأ
سلام يا قمر

marmar يقول...

اوكي
شكرا

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

على فكرة أنا عاوزة أقول لمرمر إن أنا وأختى مش ممكن نزعل من بعض عشان حاجات صغيرة زى دى
إحنا تفكيرنا أكبر من كدة ودى أصلاً طريقة هزارنا مع بعض عشان هيه مولودة فوق راسى وأختى عارفة إن أنا لو زعلت مش هأعلق التعليق دة ومش ممكن نتخانق على النت أكيد هأروحلها بيتها أقرب
هههههههه
ماتحمليش الموضوع أكبر من حجمة لأن مافيش موضوع ده كلة هزار × هزار
سلام

marmar يقول...

انا بجد مش بكبر الموضوع اكبر من حجمه يا رورو ولله العظيم
كل الحكايه مش بحب حد يزعل مني
واسفه اني فهمت غلط بجد
حصل خير



سلام

يا مراكبي يقول...

المراكبي؟ مين المراكبي ده؟ ولا أعرفك

التاج ده بيبقى حاجة مدسوسة من الحكومة عشان تعرف معلومات عن المدونين .. والمدونين دول تلاقيهم بسلامة نية بيدلدقوا ي الكلام .. هههه

مافيش آيس كاب على مقاسي بدل التاج ده؟ أصل التاج منفس والدنيا سقعة اليومين دول .. هههه

دردشة على الماشى يقول...

أختى الغالية صدى الصمت
شكراً لمساعدتك لية فى تفسير الموضوع اللى مش موضوع عشان أنا باحب مرمر جداً ومش عايزاها تفهمنى غلط
وعايزة أصلح حاجة انتى اللى مولودة فوق راسى مش العكس
سلام

دردشة على الماشى يقول...

marmar
أختى الصغيرة مرمر
أنا اللى مش عاوزاكى تزعلى منى أنا باهزر معاكى
والله ما كان قصدى حاجة وحشة
أنا قصدى ما تعمليهوش موضوع دة كلة هزار
على العموم أنا آسفة وأتمنى تنسى الحكاية دى خالص
وبعدين عديها بقى
كل سنة وانت طيبة يا قمرتنا
سلام

دردشة على الماشى يقول...

أخى العزيز الحج المراكبى
حمدالله على السلامة من الأراضى الحجازية
ويا رب تكون افتكرتنا بدعواتك
ياسيدى أنا بس كان نفسى تجاوب عشان اسلوبك الظريف فى الردود وكنت متأكدة انة حيكون بوست كوميدى رائع
لكن على العموم مش مهم أنا حابقى آخد منك الإجابات دى لما أشوفك
سلام ياحبيبي
وسلملى على الحاجة والولاد

marmar يقول...

حليب يا سكر انتي انا ولله العظيم اعتبرتك انتي و رورو اختواتي الكبار لانكم حد كويس جدا وطيب جدا جدا فوق الوصف يعني ولله العظيم
ودايما بحب ادخل مدوناتكم ومراكبي كمان اخ هايل جدا جدا وكتاباته بتعجبني اوي وبستمتع في قراية كلامكم كلكم ولله .. بعدين انتي زي السكر مقدرش ازعل منك يا حياة قلبي يا رودي ولله بس افتكرت اني زعلتكم واضايقت من نفسي جدا لانكم قريبين مني جدا وفخورة باني عندي اخوات زيكم ولله
ويلا بقى مفيش زعل خااااااالص وعزماكم على كريم كراميل عمايل ايديا وحياة عنيا هههههههههههههههه
على فكره ولله العظيم انا كمان اداره ونظم معلومات ههههههههههههههههه
لالالالا كده بقى قرايب قرايب على رأي رورو هههههههههههههههه
وعلى فكره انتي مطولتيش خالص ولله انتي اختصرتي جدا يا رودي
تصبحي على خير يا قمراية

دردشة على الماشى يقول...

marmar
انت اللى سكر وخلاص بقى ننسى اللى حصل موضوع وفات
تعرفى انك نشنتى على اسم الدلع بتاعى؟؟
أنا مش عارفة إية كمية الصدف دى إحنا أكيد أخوات ومش عارفين
أنا سعيدة بيكى جداً
سلام